کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

در این کتاب هِنری (Henry) که خود کتابدار بخش مرجع در کالج فنی جورج تاون امریکا است به همراه همکارانش در قالب 10 فصل به مساله ناکارآمدی در کتابخانه پرداخته‌اند.

 برای این منظور ضمن تشریح و بیان مصادیق برخی رفتارهای منفی (احتمالی) از سوی کارمندان و مدیران در محیط کتابخانه بیان می کنند که چگونه این رفتارها می تواند محیط کار در کتابخانه را به فضایی پراسترس و ناآرام تبدیل و آنرا از ارزشهای بنیادی کتابداری دور نماید. نویسندگان، این کتاب را ابزار مهمی برای مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران می‌دانند که راهکارهای عملی و مبتنی بر پژوهش برای رویارویی با مسائل ذکر شده ارائه و در نتیجه از ناکارآمدی کتابخانه جلوگیری می کند. 

بعضی از مهمترین عناوین مطرح شده در این کتاب عبارتند از:

- بحث در مورد اهمیت درک افراد از خودشان در ارتباط با فضای کاری کتابخانه؛

- تشخیص و شناسایی ویژگی‌های خاص فضای کاری کتابخانه که باعث تقویت موفقیت‌های شخصی (کارکنان) می‌شود؛

- بیان منشا و ریشه‌های ناکارآمدی سازمانی از جمله مسائلی مانند ارتباطات ضعیف، عدم شایستگی مدیران و عدم تعامل کارکنان؛

- بررسی اهمیت مدیریت مناقشات در فضای کاری و انواع رویکردها و راه حل ها در این رابطه؛

- بررسی استفاده از "گروه‌ها/انجمن‌ها" در کتابخانه‌ها و تاثیر رویکردهای تبعیض آمیز، نژادپرستی و تبعیض جنسیتی؛

- ارائه فنونی برای موفقیت در ایجاد همکاری، رهبری، ارتباطات سازمانی و دیگر نکات کلیدی مدیریتی در محیط کتابخانه‌ها و...

در یکی از نقد و بررسی‌های این کتاب آمده:

"نه تنها منبع خوبی برای مدیران تازه‌کار است، بلکه برای کارمندان و مدیران پیشکسوت نیز مناسب است چراکه نویسندگان از سناریوهای واقعی و ملموس که برای بسیاری از ما پیش آمده استفاده می‌کنند..."

کتاب ذکر شده در سال 2018 توسط  انجمن کتابداران امریکا منتشر شده است.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه بفرمایید:

https://www.alastore.ala.org/content/dysfunctional-library-challenges-and-solutions-workplace-relationships

  • هدی هماوندی

مطالعه این کتاب رو در سکوت کامل انجام دادم و همان ابتدا نام شخصیت ها را یادداشت کردم چون بسیار ضروری بود!
دوست داشتم کاملا با داستان و حتی وقایع جزئی دست و پنجه نرم کنم
از جایی به بعد غم و تاثر عمیقی در وجودم احساس کردم، بطوریکه بعد از اتمام کتاب زمان نسبتا زیادی طول کشید تا به حالت عادی برگردم!

 

برداشت ها و نقد و نظرهای مختلف و زیادی در مورد این اثر "جورج اورول" صورت گرفته، شاید دلیلش همخوانی وقایع کتاب با آنچه در جوامع انسانی اتفاق می افتد؛ هست..‌.در هر کجای دنیا که سرکی بکشیم، شاهد این قبیل وقایع هستیم جایی کمتر و جایی بیشتر
آنچه قضیه رو حزن انگیز تر می کند، این است که انگار کتاب از سرنوشت محتوم بشر سخن می گوید...
انگار رفتار هریک از ساکنان قلعه انعکاس یکی از صفات انسانها بود (موذی گری، زورگویی، سخت کوشی، زکاوت، خشونت، قدرت طلبی، سست عقیده بودن و...)
نکته دیگری که برای من بسیار جالب و ملموس بود، نگه داشتن قسمت عمده ای از ساکنان قلعه در جهل، ناآگاهی و بی سوادی بود که همین واقعه موجبات پذیرش بی چون و چرای دستورات خوک ها و ایجاد نابسامانی و فساد رو فراهم می کرد، در مواردی هم که این اهرم کارساز نبود، تهدید و ارعاب وسیله موثری بود.
اینکه افراد بدلایل مختلف (کاهلی، هوش کم و...) سواد خواندن و نوشتن را نداشتند؛ باعث می‌شد به طرق مختلف از حق خود و بقیه بگذرند و سر سپردگی پیشه کنند یا به آنچه مقدر است درست یا غلط تن دهند.
سکوت «الاغ پیر و دانا» که می دانست بدلیل قرار گرفتن در اقلیت راه بجایی نمی برد هم قابل تامل بود...
 و اینکه دوست داشتم تا از سرنوشت اسنوبل در انتهای داستان بدانم...

مطالعه این اثر می تواند به درک ما از وقایع پیرامون بسیار اضافه کند

  • هدی هماوندی