کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

در این کتاب هِنری (Henry) که خود کتابدار بخش مرجع در کالج فنی جورج تاون امریکا است به همراه همکارانش در قالب 10 فصل به مساله ناکارآمدی در کتابخانه پرداخته‌اند.

 برای این منظور ضمن تشریح و بیان مصادیق برخی رفتارهای منفی (احتمالی) از سوی کارمندان و مدیران در محیط کتابخانه بیان می کنند که چگونه این رفتارها می تواند محیط کار در کتابخانه را به فضایی پراسترس و ناآرام تبدیل و آنرا از ارزشهای بنیادی کتابداری دور نماید. نویسندگان، این کتاب را ابزار مهمی برای مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران می‌دانند که راهکارهای عملی و مبتنی بر پژوهش برای رویارویی با مسائل ذکر شده ارائه و در نتیجه از ناکارآمدی کتابخانه جلوگیری می کند. 

بعضی از مهمترین عناوین مطرح شده در این کتاب عبارتند از:

- بحث در مورد اهمیت درک افراد از خودشان در ارتباط با فضای کاری کتابخانه؛

- تشخیص و شناسایی ویژگی‌های خاص فضای کاری کتابخانه که باعث تقویت موفقیت‌های شخصی (کارکنان) می‌شود؛

- بیان منشا و ریشه‌های ناکارآمدی سازمانی از جمله مسائلی مانند ارتباطات ضعیف، عدم شایستگی مدیران و عدم تعامل کارکنان؛

- بررسی اهمیت مدیریت مناقشات در فضای کاری و انواع رویکردها و راه حل ها در این رابطه؛

- بررسی استفاده از "گروه‌ها/انجمن‌ها" در کتابخانه‌ها و تاثیر رویکردهای تبعیض آمیز، نژادپرستی و تبعیض جنسیتی؛

- ارائه فنونی برای موفقیت در ایجاد همکاری، رهبری، ارتباطات سازمانی و دیگر نکات کلیدی مدیریتی در محیط کتابخانه‌ها و...

در یکی از نقد و بررسی‌های این کتاب آمده:

"نه تنها منبع خوبی برای مدیران تازه‌کار است، بلکه برای کارمندان و مدیران پیشکسوت نیز مناسب است چراکه نویسندگان از سناریوهای واقعی و ملموس که برای بسیاری از ما پیش آمده استفاده می‌کنند..."

کتاب ذکر شده در سال 2018 توسط  انجمن کتابداران امریکا منتشر شده است.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه بفرمایید:

https://www.alastore.ala.org/content/dysfunctional-library-challenges-and-solutions-workplace-relationships

  • هدی هماوندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی