کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

هوالحق


یکی از ملزومات درک عمیقِ هر پدیده‌ای مطالعه فلسفه و چیستی آن است. معمولا علم فلسفه با توجه به رویکردها و ساختارهای آموزشی ما چه در دوران مدرسه و چه در دانشگاه (رشته‌هایی غیر از فلسفه مانند کتابداری) آنچنان که شاید و باید به دانش پژوهان شناسانده نشده و در آنها ایجاد علاقه نمی نماید. در مقابل با شنیدن  این واژه مجموعه‌ای از مجهولات و توضیحات و مباحث پیچیده به ذهن مخاطب متبادر می شود که اغلب عطای آنرا به لقایش می‌بخشد!

این ضعف و کم لطفی به فلسفه و پرسش از چیستی و ماهیت پدیده‌ها در سرتاسر زندگی افراد موجب ضعف و سستی پایه‌های اندیشه افراد در مسائل گوناگون اعم از مسائل روزمره زندگی تا موضوعات مرتبط با هستی، آفرینش، شناخت خود و ... می‌شود.

یکی از نقاطی که هر فرد باید بدان بصورت شفافی واقف باشد چیستی و چگونگی آنچه  می‌آموزد است (خصوصا بعنوان رشته دانشگاهی و نهایتا بخش مهمی از شغل آینده). حال آنکه این عادت فرار از فلسفه در خیلی از افراد موجب آموختنی گنگ و پوچ و فاقد فلسفه شده به نوعی که بسیاری افراد حتی در مقاطع بالای تحصیلی از ارائه توضیحی قانع کننده و مبین از چیستی آنچه می‌آموزند ناتوانند. این مورد در رشته‌هایی مانند علم اطلاعات و دانش‌شناسی بدلیل غفلت از پرداختن جدی به فلسفه آن در مقاطع مختلف بطور ملموسی وجود دارد و موجب توقف پویایی اندیشه در دانش پژوهان می‌شود.

اما راه حل....

نهراسیدن از فلسفه و روی آوردن به مطالعه آن از طریق متون ساده می‌تواند نقطه آغازی باشد بر این مسئله. "دنیای سوفی" در واقع یک دوره فشرده آموزش فلسفه است  در قالب ماجراهایی که برای یک دحتر نوجوان با ذهنی پویا و جستجوگر اتفاق می‌افتد. این کتاب شامل 35 فصل و با بیانی ساده، داستانی و قابل فهم به آشنا نمودن مخاطب با فلسفه، تاریخ آن و کاربردهای آن در زندگی می‌پردازد. و به نظر می‌رسد برای شروع بسیار مناسب بوده و مانند بسیاری متون پیچیده برای خواننده تازه‌کار ملال آور نباشد.

 

دنیای سوفی

نویسنده: یاستین گوردر

مترجم: مهرداد بازیاری

ناشر: هرمس

  • هدی هماوندی