کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

نویسنده این اثر (Jenny Brandon)  کتابدار و طراح وب دانشگاه میشیگان به همراه همکارانش که تجارب متعددی در زمینه کتابداری در کتابخانه‌های آکادمیک دارند؛  تلاش نموده اند تا خصوصا از منظر و دیدگاه بانوان شاغل در حرفه کتابداری به بحث فناوری اطلاعات در این حوزه بپردازند و با نقل تجارب واقعی، توصیه‌ها، مشاهدات، چالش‌ها، سوگیری‌ها و سایر عوامل، دیدگاهی کلی در زمینه فضای کاری بانوان در این زمینه به خواننده ارائه کنند. 

نکته قابل توجه این کتاب این است که به دیدگاه‌های بانوان محدود نیست و از تجارب مردان شاغل در این حوزه و تعاملات حرفه‌ای آنان با بانوان برای حل چالش‌های موجود در فضای کاری نیز بهره گرفته است.  این اثر با همکاری بیش از 40 تن از حرفه‌مندان این حوزه و براساس تجارب آنها نگارش و در سال 2018 توسط Library Juice Press منتشرشده است. فایل مربوط به نقد و بررسی این کتاب در لینک زیر قابل دسترسی است:

https://jlsc-pub.org/articles/abstract/10.7710/2162-3309.2320

جای خالی چنین اثری در حوزه کتابداری ایران نیز احساس می‌شود، امید که نسل جدید دانشجویان با تالیف چنین کتابی با بانوان پیشکسوت این حوزه از جمله استاد نوش‌آفرین انصاری، استاد مهری پریرخ و استاد فاطمه رهادوست، استاد فریده عصاره و سایر اساتید بزرگوار این حوزه بیشتر آشنا شوند.
 

 

  • هدی هماوندی