کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

"سرزمین ما در مجموع مشابهتی به سرزمین شما نداره. سرزمین شما پر از جنگ و بیماریه و به هر سمت که نگاه می‌کنی دشمنی کمین کرده. اما در سرزمین ما صلح و آرامش برقراره، ترس برای ما مفهومی نداره و ما تا پای جون با هم رقابت نمی‌کنیم..." (کوهستان سرد. نویسنده: چارلز فِرِیزر، برگردان: مهدی قراچه داغی، نشر پیکان)


علاقه‌ام به مطالعه رمان "کوهستان سرد" نوشته چارلز فِرِیزر (نویسنده امریکایی) از تماشای اتفاقی صحنه پایانی فیلمی با همین نام شروع شد و از هنر نویسنده همین بس که مخاطب، انتهای داستان را بداند و باز تشنه خواندن تمام ماجرا باشد!

خواندن این رمان ممکن است با یک عاشقانه یا هر تصور دیگری که از آن در ذهن دارید چنان متفاوت باشد که بی وقفه چشمانتان در لابلای سطور بدنبال رازی باشد که قرار است هسته اصلی این اثر را تشکیل دهد. حقیقتی که قرار نیست تنها در گرداگرد زندگی قهرمان داستان باشد. حقایقی از جنگ و تاثیرات آن بر عمق روح انسان‌ها که به خوبی در قالب ماجراها و افرادی که قهرمان داستان (سرباز زخمی از جبهه بازگشته) در مسیرش به سمت "کوهستان سرد" به آنها برخورد می‌کند با هنرمندی تمام بازگو شده.  آنچه در مورد این کتاب و سبک نویسنده آن جالب توجه است، وجود توصیفات مو به مو و در بسیاری موار به اقتضای روح حاکم بر داستان، خشن است که نه تنها برای خواننده ملال آور نیست بلکه طوری او را با اثر همراه می‌کند که مخاطب در عمق جان خویش شرایط دشواری که بر اثر جنگ‌ها و ناآرامی‌ها نه تنها بر جوامع که بر روح انسانیت تحمیل می‌شود را در می‌یابد و لمس می‌کند. جدالی که بطن آن حکایت از رویارویی انسان کامل و آزاده با کسانی دارد که در لابلای تعصبات، جهل، زیاده خواهی و نژادپرستی تبدیل به موجوداتی تنها با کالبد انسانی شده‌اند. همین گیرایی هاست که خشونت و بی‌پردگی توصیف وقایع رعب آور را برای خواننده قابل تحمل و او را با قهرمان داستان در تک تک صحنه‌ها همراه می‌سازد. در تمامی متن کتاب از نخستین سطرها و تا انتها شما با کوهستانی سرد و رازآلود با جاذبه‌ها و دافعه‌های شگفت آشنا می‌شوید، در آن قدم می‌گذارید و دست آخر طوری با جزء به جزء خصوصیاتش مأنوس می‌شوید که گویی زمانی دراز آنجا زیسته‌اید... و گفتنی های بسیار دیگر از این رمان که در دل خود دارای نکات جامعه شناسی و تاریخی جالبی نیز هست.

"کوهستان سرد" می‌تواند گزینه مناسب و متفاوتی برای مطالعه در روزهای باقی مانده از تابستان گرم باشد!

  • هدی هماوندی