کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

هوالحق

هنوز مبهوت جای خالی استاد حری عزیز بودیم که بزرگ دیگری از پیشکسوتان کتابداری و اطلاع رسانی از میان ما رخت بر‌بست.  بانوی کتابداری ایران "پوری سلطانی"  رفت تا بقیه خزان را و خزان‌های دیگر را بی او سر کنیم...ولی یاد و نامش بر ذهن ما حک و آثارش همواره در خدمت تربیت نسل‌های جوان کتابداری خواهد بود، نامی که در ذهن هر دانشجوی کتابداری به نیکویی نقش بسته...آثار گرانمایه و کاربردی این استاد گرامی نقش بسزایی در بومی سازی دانش کتابداری ایفا کرد. باشد که رهروان خوبی بر طریقت این اساتید پیشگام باشیم و قدم جای پایشان بگذاریم. و مباد که از این سرمایه‌های گرانبها به زندگی غافل شویم و خزانه گرانبهای دانش و تجربه‌شان را قدر دان نباشیم، که بزرگان گویند تجربه را تجربه کردن خطاست! خلاصه‌ای از زندگینامه و آثار این بانوی فرهیخته را می‌خوانیم:

پوری سلطانی در سال ۱۳۱۰ در تهران به دنیا آمد و در طول حیاتش خدمات ارزنده‌ای به جامعه کتابداری ایران عرضه نمود. او مرکز ملی کتابداری را پایه‌گذاری کرده و به عضویت هیئت علمی آن در آمد. وی از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران است. سلطانی جایزه ترویج علم ایران را از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دریافت کرده است. او که پایه‌گذار مرکز ملی کتابداری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده، عضویت هیات علمی گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران را نیز در کارنامه دارد.

برخی از آثار  زنده یاد پوری سلطانی:

سرعنوان‌های موضوعی فارسی، کتابخانه ملی ایران

دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی

خدمات فنی، کتابخانه ملی ایران

راهنمای مجله‌ها و روزنامه‌های ایران، با همکاری رضا اقتدار، کتابخانه ملی ایران

خلاصه رده‌بندی دهدهی دیویی و نمایه نسبی، ملویل دیویی، مترجم: ابراهیم عمرانی، ویراستار: پوری سلطانی

این استاد گرامی در 16 آبان 1394 بدلیل بیماری ریوی بدرود حیات گفت. خدایش بیامرزد که زکات علمش را به نیکویی پرداخت. روحش قرین آرامش.

  • هدی هماوندی