کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

هوالحق

سلام به دوستان و علاقمندان عزیز

 همانطور که قرار بود منابعی را که برای آزمون دکترا مطالعه کرده بودم برای استفاده سایر دوستان قرار می دهم.

البته باید از آقای نیک زمان (رتبه اول آزمون دکترای سال گذشته) نیز بخاطر در اختیار گذاشتن نام منابعی که مطالعه کرده بودند (در مصاحبه شان با لیزنا) تشکر کنم. در فهرست زیر علاوه بر منابع مذکور، سایر کتاب هایی رو که مطالعه کردم قرار می دهم.

1-نظام های بازیابی اطلاعات متنی (ترجمه نجلا حریری)

2- قلمروهای نو در یازیابی اطلاعات جلد 1-2-3 (ترجمه علی حسین قاسمی)

3- جستجوی اطلاعات علمی پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیک (علی داورپناه)

4- آشنایی با بانک های اطلاعاتی (آتش جعفر نژاد)

5- مبانی فناوری های اطلاعاتی (جعفرمهراد)

6- استانداردهای ابر داده ای (علیرضا نوروزی)

7- مفاهیم بازیابی اطلاعات (لی پائو؛ ترجمه دکتر فتاحی)

8- فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی (رهادوست)

9- سازماندهی اطلاعات (تیلور؛ ترجمه دیانی)

10- از کتابسنجی تا وبسنجی (عصاره)

11-  نمایه سازی و چکیده نویسی (لنکستر)

12- درآمدی بر نمایه سازی و چکیده نویسی (کلیولند؛ ترجمه سید مهدی حسینی)

13- کتابخانه های دیجیتال (علیپور حافطی)

14- شناختی از دانش شناسی (ابرامی)

15- روش های آماری برای متخصصان کتابداری (واگان؛ ترجمه کوشا)

16-  روش های تحقیق در علوم رفتاری (سرمد و بازرگان)

17- روش های تحقیق در کتابداری (دیانی)

18- روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی (علی دلاور)

19- کتابخانه و کتابداری (مزینانی)

20- درآمدی بر اطلاع شناسی (حری)

21- استدلال آماری در علوم رفتاری (ریچارد جی شیولسون، جلد اول و دوم)

22- نظام های بازیابی اطلاعات (لنکستر؛ ترجمه مهراد)

23- آشنایی با علم سنجی (نوروزی چاکلی)

24- خلاصه مباحث کتابداری (حمید محسنی)

بنده، برای مطالعه منابع مذکور ابتدا در یک جدول فهرست منابع را بر اساس اولویت آنها در آزمون و پیش زمینه و دانشی که در آن مبحث داشتم وارد کردم، بعد از اون تعداد صفحات کتاب ها و زمان تخمینی مورد نیاز برای خلاصه برداری و مطالعههر کتاب رو بر اساس روز وارد جدول کردم و زمان بندی رو طوری تنظیم کردم که دو بخش کلی خلاصه منابع و مرور و تست زنی رو دربر داشته باشه، و همواره تقویم و روزهای باقیمانده تا آزمون رو درنظر داشتم تا استفاده حداکثری از بازه زمانی داشته باشم.

البته برنامه بخشی از مسیر هست و درصد پیاده سازی اون با توجه به شرایط بخش دیگه که اراده و امید میتونه بستر مناسبی رو برای این مهم ایجاد کنه.

در مورد زبان استفاده از لغات و گرامر تافل و لغات 504  به علاوه زمینه قبلی داوطلب می تواند تا حد زیادی مفید باشد. در مورد استعداد تحصیلی هم که علاوه بر زمینۀ ذاتی مطالعه تست های سال های قبل  برای آشنایی با سبک سوالات خالی از فایده نیست.

نکته: موارد ذکر شده قسمت زیادی از سوالات آزمون رو پوشش می ده اما نکته مهمی که نباید فراموش کرد اینه که آنچه داوطلب رو در آزمون موفق می کنه صرفا مطالعه و حفظ کردن محتوای این منابع نیست؛ دانش پایۀ فرد در دروس مختلف و سرفصل های مربوط به رشته و میزان مطالعه، آشنایی و تسلط وی روی مباحث از طریق مطالعه مستمر مقالات و مجلات و حتی کتاب های تازه نشر یافته مربوط به رشته نه تنها در نتیجۀ آزمون اثر مثبت دارد، بلکه فرد را در مرحلۀ مصاحبه نیز بسیار یاری می کند.

موفق و پیروز باشید

 

  • هدی هماوندی