کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

Who Owns the News?: A History of Copyright

این اثر از Will Slauter که در سال 2019 و توسط دانتشارات دانشگاه استنفورد منتشر شده، برنده جایزه انجمن آموزش ژورنالیسم و ارتباطات جمعی است.

وی که بعنوان مدرس در دانشگاه Université Paris Diderot فرانسه فعالیت دارد در این کتاب به بررسی پیوند بین تاریخ روزنامه نگاری و قانون کپی رایت (حق مولف/نشر) در انگلستان و امریکا می‌پردازد. در این اثر وی سعی می‌کند نشان دهد که چگونه تغییرات و تحولات در فناوری، سیاست گذاری دولت‌ها و راهبردهای نشر، چشم‌انداز رسانه‌ها را تغییر داده است. این اثر با محوریت حق نشر اخبار نگارش شده است. نویسنده  همچنین به چالش ناشران برای حفاظت از اخبار انحصاری خود در مقابل کپی برداری می پردازد و اینکه در طی دهه‌های گذشته مناقشاتی در مورد نقش ضروری روزنامه‌ها و نیاز به آن برای انتشار اطلاعات از سویی و دشواری حفاظت از حقوق مالکیت اخبار از سوی دیگر مطرح بوده است. وی با پیگیری سیر تاریخی پیشرفت‌ها در نشر خبر از نخستین اخبار چاپی منتشرشده آغاز و با نشر اخبار در اینترنت به بحث خود خاتمه می دهد. وی با بررسی دیدگاه‌های مختلف، رویکردی تازه به بحث کپی رایت و تلاش برای کنترل جریان اخبار ارائه می کند. برای دیدن نقد و بررسی‌های مربوط به این اثر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

https://www.amazon.com/Who-Owns-News-History-Copyright-ebook/dp/B07L4YXQ5N

https://www.sup.org/books/title/?id=29452

 

  • هدی هماوندی

چند روزی از آغاز بهار نگذشته بود که خبر درگذشت ناگهانی استاد فرهیخته زنده‌یاد مهدی شفیعی، جامعه کتابداری کرمان و سایر همکاران و دوستداران ایشان را بهت زده کرد. غم فقدان این استاد پیشکسوت و با اخلاق را گرامیداشت و نکوداشت یاد و منش ایشان اندکی تسکین می‌دهد چرا که نام و کردار نیکو جاودان است و بی زوال.

  به همین مناسبت، آیین بزرگداشت استاد پیشکسوت گروه کتابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان زنده‌یاد مهدی شفیعی با حضور جمع زیادی از دوستداران ایشان بصورت مجازی برگزار شد. در این آیین که به همت گروه علم اطلاعات و مرکز انفورماتیک دانشگاه باهنر و همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کرمان و با حضور و همکاری خانواده محترم ایشان و اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی، همکاران، کتابداران، دانشجویان و دوستان این استاد فقید برگزار گردید، به ذکر ابعاد شخصیتی، فضائل علمی و اخلاقی و خاطراتی از ایشان پرداخته شد. 

امید که قدردان پیشکسوتانی که بهره‌مند حضورشان هستیم باشیم و حافظ و وارث راستین دستاوردهای ایشان 

 

  • هدی هماوندی