کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

سلام به همراهان وبلاگ کتابدارانه،

در این مطلب به معرفی اثری نظری در مورد مبانی علمی و حرفه ای رشته کتابداری می پردازم که امیدوارم برای دانشجویان و علاقمندان این حوزه مفید باشه.

کتاب "مطالعه تحلیلی- تاریخی رویکردهای علمی و حرفه ای کتابداری" به قلم خانم دکتر فاطمه معتمدی از اساتید گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1399 توسط چاپ و نشر ایران درچهار فصل منتشر شده که با رویکردی شناختی به تشریح و تبیین ابعاد وجودی رشته کتابداری در بستر تاریخ نظریات می پردازد. در ادامه بخشی از مقدمه این اثر را می‌خوانیم:

"یکی از مهم‌ترین موضوعات در ایجاد ساختار نظری کتابداری و اطلاع رسانی، تعیین تعلق این رشته به حوزه علوم و دانش‌های بشری یا حوزه حرفه‌ها و فنون و یا تبیین ساختی ترکیبی مرکب از حرفه و علم برای آن است... برای این منظور ساختار کتاب به شکلی است که نویسنده برای ورود به بحث، بعد از پرداختن به بررسی های تاریخی موضوع در سه مقطع زمانی پیش از دهه 70 میلادی، از دهه 70 تا 90 میلادی و پس از دهه 90، مبتنی بر دو رویکرد علمی و نظری، دیدگاه خود را در خصوص حرفه و علم و نسبت این مفاهیم با کتابداری با استفاده از تعاریف متعارف بیان کرده تا خواننده متکی بر پایه‌های استدلال مشخص به تحلیل خود از ساختار نظری کتاب برسد"

عناوین فصل‌های این کتاب به این شرح است:

- بررسی رویکردهای نظری و علمی کتابداری در فرآیند تحول علمی و حرفه‌ای

- زمینه‌ها و ابعاد علمی کتابداری و اطلاع رسانی در طول تاریخ این رشته

- زمینه‌ها و ابعاد حرفه‌ای کتابداری و اطلاع رسانی در طول تاریخ این رشته

- مناسبات کتابداری با علم و حرفه

برای تهیه کتاب بصورت آنلاین می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://chaponashr.ir/book_detail.php?book_ID=1275&type=1

  • هدی هماوندی