کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

هوالحق

سلام به دوستان و علاقمندان عزیز

 همانطور که قرار بود منابعی را که برای آزمون دکترا مطالعه کرده بودم برای استفاده سایر دوستان قرار می دهم.

البته باید از آقای نیک زمان (رتبه اول آزمون دکترای سال گذشته) نیز بخاطر در اختیار گذاشتن نام منابعی که مطالعه کرده بودند (در مصاحبه شان با لیزنا) تشکر کنم. در فهرست زیر علاوه بر منابع مذکور، سایر کتاب هایی رو که مطالعه کردم قرار می دهم.

1-نظام های بازیابی اطلاعات متنی (ترجمه نجلا حریری)

2- قلمروهای نو در یازیابی اطلاعات جلد 1-2-3 (ترجمه علی حسین قاسمی)

3- جستجوی اطلاعات علمی پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیک (علی داورپناه)

4- آشنایی با بانک های اطلاعاتی (آتش جعفر نژاد)

5- مبانی فناوری های اطلاعاتی (جعفرمهراد)

6- استانداردهای ابر داده ای (علیرضا نوروزی)

7- مفاهیم بازیابی اطلاعات (لی پائو؛ ترجمه دکتر فتاحی)

8- فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی (رهادوست)

9- سازماندهی اطلاعات (تیلور؛ ترجمه دیانی)

10- از کتابسنجی تا وبسنجی (عصاره)

11-  نمایه سازی و چکیده نویسی (لنکستر)

12- درآمدی بر نمایه سازی و چکیده نویسی (کلیولند؛ ترجمه سید مهدی حسینی)

13- کتابخانه های دیجیتال (علیپور حافطی)

14- شناختی از دانش شناسی (ابرامی)

15- روش های آماری برای متخصصان کتابداری (واگان؛ ترجمه کوشا)

16-  روش های تحقیق در علوم رفتاری (سرمد و بازرگان)

17- روش های تحقیق در کتابداری (دیانی)

18- روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی (علی دلاور)

19- کتابخانه و کتابداری (مزینانی)

20- درآمدی بر اطلاع شناسی (حری)

21- استدلال آماری در علوم رفتاری (ریچارد جی شیولسون، جلد اول و دوم)

22- نظام های بازیابی اطلاعات (لنکستر؛ ترجمه مهراد)

23- آشنایی با علم سنجی (نوروزی چاکلی)

24- خلاصه مباحث کتابداری (حمید محسنی)

بنده، برای مطالعه منابع مذکور ابتدا در یک جدول فهرست منابع را بر اساس اولویت آنها در آزمون و پیش زمینه و دانشی که در آن مبحث داشتم وارد کردم، بعد از اون تعداد صفحات کتاب ها و زمان تخمینی مورد نیاز برای خلاصه برداری و مطالعههر کتاب رو بر اساس روز وارد جدول کردم و زمان بندی رو طوری تنظیم کردم که دو بخش کلی خلاصه منابع و مرور و تست زنی رو دربر داشته باشه، و همواره تقویم و روزهای باقیمانده تا آزمون رو درنظر داشتم تا استفاده حداکثری از بازه زمانی داشته باشم.

البته برنامه بخشی از مسیر هست و درصد پیاده سازی اون با توجه به شرایط بخش دیگه که اراده و امید میتونه بستر مناسبی رو برای این مهم ایجاد کنه.

در مورد زبان استفاده از لغات و گرامر تافل و لغات 504  به علاوه زمینه قبلی داوطلب می تواند تا حد زیادی مفید باشد. در مورد استعداد تحصیلی هم که علاوه بر زمینۀ ذاتی مطالعه تست های سال های قبل  برای آشنایی با سبک سوالات خالی از فایده نیست.

نکته: موارد ذکر شده قسمت زیادی از سوالات آزمون رو پوشش می ده اما نکته مهمی که نباید فراموش کرد اینه که آنچه داوطلب رو در آزمون موفق می کنه صرفا مطالعه و حفظ کردن محتوای این منابع نیست؛ دانش پایۀ فرد در دروس مختلف و سرفصل های مربوط به رشته و میزان مطالعه، آشنایی و تسلط وی روی مباحث از طریق مطالعه مستمر مقالات و مجلات و حتی کتاب های تازه نشر یافته مربوط به رشته نه تنها در نتیجۀ آزمون اثر مثبت دارد، بلکه فرد را در مرحلۀ مصاحبه نیز بسیار یاری می کند.

موفق و پیروز باشید

 

  • هدی هماوندی

نظرات  (۹)

سلام دستت درد نکنه هدی جان واقعا به دوستانی که میخوان برا دکترا بخونن کمک بزرگی کردی انشاالله که در همه کارها مثل آزمون دکترا موفق و سربلندی باشی
پاسخ:
سلام الهه جان، سلامت باشی. وظیفه بود، زکات علم نشرش هست اگه قابل باشم.
ممنون از محبتت
انشاالله که به کار دوستان بیاد

سلام عزیزم. ممنون از اینکه منابع رو معرفی کردی.سایتی نمیشناسی که جزوات مرتبط با این دروس رو در اختیارمون قرار بده؟ممنونم ازت

سلام. شرمنده ی سوال دیگه هم داشتم.اینکه ایا این منابع به ترتیب اولویت ذکر شده اند یا خیر؟
پاسخ:
با سلام، سایت خاصی در این مورد سراغ ندارم، و ترتیب منابع هم تصادفی هست، که با توجه به سرفصل های جدید تعریف شده برای دکترا خودتون میتونین یک الویت بندی نسبی انجام بدین، مهم احاطه به سرفصل ها هست.
موفق و پیروز باشید
سلام خسته نباشین. میشه خودتون منابع رو بر اساس اولویتی که خودتون مطالعه کردین ذکر کنین؟ آخه من وقت ندارم همه رو بخونم میخواستم با توجه به تجربه ای که دارین و موفقیتیکه کسب کردین اگه میشه مهمتریناشو ذکر کنین که من توی این فرصت باقیمونده اونارو بخونم. مرسی.ممنون میشم.
سلام  ممنون از اینکه منابع رو در اختیار قرار دادید میشه خلاصه های خودتون رو در اختیار قرار دهید
پاسخ:
سلام، خواهش می کنم. خیلی از دوستان این درخواست رو داشتن منتهای مراتب باید به چند نکته توجه کرد اینکه هدف از خلاصه برداری صرفا کم کردن حجم مطالب نیست به این دلیل که شما در ضمن خلاصه یرداری یکبار هم محتوای منابع رو مرور می کنید و با کل محتوای منبع درگیر هستید، از طرف دیگه هر کسی بنا به شیوه و توان یادگیری که داره روش خلاصه برداری خاص خودش رو داره و بوسیله ترفندهای ویژه خودش مطلب رو در ذهنش جا میندازه مثلا در قالب جدول، نمودار و... که ممکنه برای دیگران کارایی نداشته باشه و بنده هم از این قاعده مستثنی نیستم. بنابراین توصیه بنده اینه که خودتون شروع به خلاصه برداری کنید و اگر زمان کافی برای اینکار ندارید حداقل کتاب خلاصه مباحث آقای محسنی (که البته به تنهایی کافی نیست) رو مطالعه و با توجه به سرفصل هایی که برای آزمون امسال ارائه شده و مرور سوالات سال های گذشته مهمترین منابع هر حوزه رو گزینش و مطالعه کنید.
موفق باشید

درود بر شما
باتوجه به اینکه آزمون امسال تغییر کرده است و منابع آزمون چیز دیگریست(

الف) زبان انگلیسی

ب) استعداد تحصیلی

ج) دروس: ۱) سازماندهی مواد ۲) مدیریت دانش ۳) فناوری اطلاعات و ارتباطات)،جایز نیست دوستان تمامی موارد پیشنهادی را مطالعه کنند.

پاسخ:
سلام به سمانه عزیز
منابع معرفی شده در وبلاگ در واقع منابعی است که بنده برای آزمون سال گذشته مطالعه کردم و دوستان بنا به مقتضیات و تغییرات آزمون امسال باید نسبت به انتخاب منابع تصمیم گیری کنند، هرچند که بعضی منابع در رشته ما حالت مرجع داشته و در هر صورت به نظر میرسد حتی با این تغییرات هم باقی بمانند. 
موفق و پیروز باشید
  • khadijeh sadeghi
  • سلام ممنون ازاینکه منابع رامعرفی کردید موفق باشید
    پاسخ:
    با سلام خدمت همه دوستان عزیز که پیگیر مباحث مربوط به آزمون دکترا هستند.
    در مورد آزمون امسال به نظرم جزئیات مشخص نیست ولی دوستان باید اولویت را به سرفصل های جدید که سازمان سنجش اعلام کرده، مثل مدیریت دانش بدهند و بعد اگر زمان داشتند به سایر مباحث بپردازند. در مورد یکی از دوستان که در مورد مطالعه مباحث مبانی کتابداری سوال فرمودند باید گفت که به نظرم اولویتی که عرض کردم باید رعایت شود اما به لحاظ کلی  کم لطفی است اگر دانشجویی از رشته ما به این مرحله برسد و حداقل یکبار کتابهایی مانند فلسفه کتابداری خانوم رها دوست و امثالهم را مطالعه نکرده باشد به نوعی خلأ در دانش تخصصی محسوب میشه و از ملزومات رفتن به این مرحله است که بهتر است در اولین فرصت جبران شود.
    انشاالله که همه دوستان موفق و پیروز باشند
     
    سلام. من واقعا موندم برای مدیریت دانش باید چیو مطالعه کرد؟ خیلی گیج شدم. میشه لطفا راهنماییم کنید؟
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    در نظرهای قبلی ذیل همین مطلب بصورت کلی به این بحث اشاره شده بود و با توجه به برگزاری آزمون احتمالا طبق روال سابق سازمان سنجش سوالات رو روی سایت قرار میده که میشه بصورت دقیق تری از منابع آزمون با خبر شد. یادمون نره که داشتن حداقل دانش کلی در هر یک از سرفصل ها مهمه؛ اینکه  دقیقا از چه کتاب یا منبعی بدست میاد امری حاشیه ای هست مثلا گاهی خواندن یک مقاله انگلیسی یا فارسی در مورد موضوعی دیدگاه و درکی جامع از اون حوزه به ما میده، ولی برای جهت دهی بیشتر به روند مطالعه همونطور که اشاره کردم بهتره منتظر انتشار سوالات آزمون باشیم.
    موفق و پایدار باشید 
  • دانشجوی شاغل
  • سلام ممنون از اینکه لیست منابع را در اختیار ما قرار دادید. میشه خواهش کنم برای کمک به افراد شاغلی مثل من 10 تا منبع اصلی و مهم را معرفی کنید؟ با تشکر
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز و پوزش از تاخیر پیش آمده

    منابعی رو که بنده معرفی کردم مربوط به آزمون ورودی سال 94 بود و قبل از اون. با توجه به تغییر بعضی از سرفصل ها مثل اضافه شدن بحث مدیریت دانش بهترین راهکار اینه که از رتبه های بالای آزمون امسال و سال گذشته هم در مورد منابع نظر خواهی کنید.

    اولویت بندی منابع مشکل هست چون خیلی از سوالات بصورت جسته و گریخته از مقالات جدید و مباحث روز کتابداری هست که منبع خاص و متمرکزی رو نمیشه براش در نظر گرفت و بستگی به سطح مطالعه و روزآمدی اطلاعات فرد داره.

    با این همه اگر بخوام از بین منابعی که روی وبلاگ هست مهمترینش رو بر اساس تجربه خودم در سال 94 معرفی کنم شامل موارد زیر میشه:

    خلاصه مباحث کتابداری (حمید محسنی)
    روش های تحقیق در علوم رفتاری (سرمد و بازرگان) (البته اگر چنین سرفصلی هنوز باشه، بد نیست نگاهی به دفترچه سوالات امسال بندازید)
    کتابخانه های دیجیتال (علیپور حافطی)
    مبانی فناوری های اطلاعاتی (جعفرمهراد)
    از کتابسنجی تا وبسنجی (عصاره)
    سازماندهی اطلاعات (تیلور؛ ترجمه دیانی)
    ظام های بازیابی اطلاعات متنی (ترجمه نجلا حریری)
     آشنایی با علم سنجی (نوروزی چاکلی)
    نظام های بازیابی اطلاعات (لنکستر؛ ترجمه مهراد)

     استانداردهای ابر داده ای (علیرضا نوروزی)

    مفاهیم بازیابی اطلاعات (لی پائو؛ ترجمه دکتر فتاحی)


    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی