از ماست که بر ماست...
دوستداران و دغدغه مندان کتابداری و کتابخوانی و دانش شناسی میدانند که در طول زمان چه بر سر این رشته و اهالیاش گذشته؛ در این باب سخنها گفتهشده و این حکایت هنوز ادامه دارد...اهالی کتابخانهها یا بهتر بگوییم علم اطلاعات با هر صورت و محملی که باشد دلی دارند پردرد! ولی سری هم دارند پر سودا! تلاش میکنند تا با دارائیهای حال حاضرشان وظایف حرفهای خود را انجام دهند و جامعه را از منابع دانائی سیراب و در برچیدن بساط نادانی سهمی داشته باشند و دستکم حرفه را از صدمات ناشی از حرفهای نبودن حفظ کنند، انتظار بیسرانجام برای درک ارزشهای رشته از سوی جامعه را پایان دهند و گامهای عملی و محکمتری را با اتکا به داراییهای بیپایانی که دانش بشری در اختیار کتابداران میگذارد بردارند.
به همین منظور یادآوری بعضی از مسئولیتهای کتابداران و اهالی علم اطلاعات و دانش شناسی آنهم به نقل از "استاد رهادوست "خالی از لطف نیست و میتواند تصویر بهتری از وضعیت آرمانی حرفه و وضعیت موجود ارائه دهد.
عمل به اصول و وظایف حرفۀ کتابداری یعنی ارائۀ بهترین خدمات به کاربران که این مهم در چارچوب پذیرش مسئولیتهای زیر محقق میشود:
- تلاش آگاهانه در جهت ایجاد و توسعۀ انجمنها و تشکلهای حرفهای و نقد کارکردهای آن.
- تلاش برای ارتقای حرفه و بهبود وضعیت کتابداران.
- افزودن بر دانستنیها و دانش حرفهای.
- تلاش در جهت احقاق حقوق کتابداران و حقوق مربوط به آزادی دستیابی به اطلاعات و نفی سانسور.
-ا ز خود گذشتگی و در نظر نگرفتن منافع شخصی در عمل به وظایف و مسئولیتهای حرفهای.
- اقدام برای جلب حمایتهای مالی بهمنظور پیشبرد حرفه.
- نشر و نقد اطلاعات منتشر شده و نتایج پژوهشهای مربوط به حرفه.
- نشان دادن حساسیت نسبت به تصویرهای کلیشهای جامعه درباره کتابداران و پیجوئی علل و زمینههای آن از راه مطالعه و نشر و نقد.
طبعاً کتابدارانی در عمل به این مسئولیتها پیروز میشوند که از دانش نظری و مهارتهای عملی بالائی برخوردار باشند و بتوانند دانش بیافرینند و نسبت به کاربران و آموزش مداوم خودشان و کاربرانشان احساس تعهد کنند.
منبع: فلسفۀ کتابداری و اطلاعرسانی، نویسنده: فاطمه (بهار) رهادوست.
- ۹۳/۰۷/۰۸