کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابدارانه

مروری بر آموزه ها، ناشناخته ها، پدیده ها و شخصیت شناسی چهره های برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی

سلام بر شما که هنوز با بوی خوش کاغذ زندگی میکنید ...
سلام بر شما که هنوز برای ادامه خوندن، تای بالایی کاغذ کتاب رو باز می کنید ...
سلام بر شما که کتاب براتون هنوز همون یار دبستانیه...
... و سلام بر کسی که گفت: " کتابداری اقیانوسی است، به عمق یک وجب " و خیلی ها در این یک وجب غرق و خیلی ها به سلامت به ساحل دانایی و توانایی رسیدن ...

این وبلاگ مجالی است تا چند خطی میهمان نگاهتان باشم و مطالب کتابدارانه را با شما اهل کتاب، پیشکسوتان، اساتید و دانشجویان دانش شناسی به اشتراک بگذارم و از تجربیات و نظرات شما بهرمند گردم.

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

مورخ سه شنبه 27 آبان 1393 نشستی با عنوان "کتاب و کتابخوانی: حال و آینده" در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم و با حضور اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و دانشجویان برگزار شد. میهمان ویژه و سخنران این نشست آقای دکتر مطلبی بودند.

در این مراسم ابتدا آقای دکتر یعقوب نوروزی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم به میهمانان خیر مقدم گفتند، در ادامه آقای دکتر محمدی نیز به ذکر مقدماتی پرداختند.

سپس دکتر مطلبی به سخنرانی پرداختند که محورهای اساسی کلام ایشان به این شرح است:

- در مورد سرانه مطالعه در ایران آمار قطعی و قابل تکیه وجود ندارد چون برسر تعریف مطالعه هم اتفاق نظر نیست. بیشترین سرانه مطالعه مربوط به کشور ژاپن و حدود 90 دقیقه است.

- برای کمک به ایجاد فرهنگ مطالعه باید جامعه را شناخت و عادت به خواندن را از کودکی در فرد نهادینه کرد آنهم بصورتی که برای فرد تحمیلی نبوده و او لذت مطالعه را درک نماید.

-  محتوای کتاب باید به تناسب سن به کودک و نوجوان ارائه شود، په بسا محتوای سنگین و نامناسب فرد را از همان ابتدا به مطالعه بی رغبت کند.

- کتاب مناسب را نباید به بچه ها تحمیل کرد و شیوۀ کارآمد در این مورد این است که کودک و نوجوان را به سمت کتاب مناسب هدایت کنیم.

- آشنائی با علایق و سلیقه کودکان و تعامل و ارتباط  نزدیک کتابداران و معلمان می تواند به ایجاد عادت مطالعه در کودکان کمک کند خصوصا در کتابخانه های مدارس.

چرا کتاب نمی خوانیم؟

1- بین کتاب های تولید شده و نیازهای ما همخوانی نیست و یا کیفیت کتاب ها نامناسب است.

2- بعضا بین دانائی و آگاهی و جایگاه اجتماعی در جامعه ما رابطه مستقیم و معناداری وجود ندارد.

3- بین سطح آگاهی و دانائی و منزلت اقتصادی هم رابطۀ معناداری وجود ندارد و گاهی شاهد رابطۀ معکوس این دو نیز هستیم!

4- نظام آموزشی ما با اتخاذ روش آموزش دستوری بر روی کتابخوانی و عادت به مطالعه تأثیر منفی گذاشته.

5- یادگیری موقتی مطالب و فقدان عادت به مطالعۀ عمیق و موثر حتی در مورد کتابهای درسی از ثمرات مطالعه اجباری در نظام آموزشی است.

6- نبودن کتاب در نهاد خانواده بطوریکه در بسیاری موارد در فضای خانه همه چیز هست جز کتاب و به همین سبب کودک و نوجوان خواندن را به عنوان یک ارزش نمی داند.

7- نهادینه نشدن مطالعه به عنوان یک عادت لذت بخش در افراد.

چه کنیم که فرزندانمان کتابخوان شوند؟

1- با رفتارمان آنها را تشویق به خواندن کنیم و برای مطالعه برنامه داشته باشیم.

2- برای تماشای تلویزیون در خانواده ها باید برنامه داشت و ساعات محدودی را به آن اختصاص داد چرا که از آفت های کتابخوانی در جامعه ما تماشای مستمر و بدون برنامه تلویزیون در خانواده هاست که بر روی استدلال، توانائی تفکر منطقی و خلاقیت بچه ها اثر منفی دارد.

3- در خانواده‌ها محیط مناسب و مخصوص برای مطالعه فراهم کنیم و در مورد آنچه می‌خوانیم با یکدیگر بحث کنیم و نکات مثبت و منفی آن را شرح دهیم.

4- به فرزندانمان اجازه دهیم که موضوع‌های موردعلاقۀ خود را در انتخاب کتاب پیگیری کنند و در مورد کتاب‌هایی که می‌خوانند با ما بحث کنند.

5- برای تشویق به مطالعه دلایل علمی بیاوریم و از تجویز غیر مستدل پرهیز کنیم.

6- کودکان را به کتابخانه ببریم و آن‌ها را با این نهاد آشتی دهیم و برای بردن وی به کتاب‌فروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب هم برنامه داشته باشیم تا لذت خرید کتاب را درک کنند.

همچنین دکتر محمدی از اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی قم حدیثی از امام صادق (ع) نقل کردند که ذکر آن مبین ارزش دانش و دانائی در دین ماست:

دوست ندارم جوانان شمارا جز به این دو کار ببینم؛ یا دانشمند باشند و یا دانشجو.

در پایان پرسش‌های دانشجویان و حاضرین طرح و دکتر مطلبی به آن‌ها پاسخ گفتند و مراسم با اهدای لوح تقدیر به ایشان پایان یافت. این نشست به همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم و انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم برگزار شد.

امید آنکه این قبیل راهکارها را به کار ببندیم و خودمان حلقۀ آغازین در کمک به ترویج عادت پسندیده مطالعه باشیم.

 

  • هدی هماوندی

سومین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی امسال، روز ویژه‌ای برای ما اهالی کتابداری و دانش شناسی بود، به این دلیل که مقارن با ساعت 24 بامداد و از شبکۀ دوم سیما  (برنامه زنده‌باد زندگی) لذت دیدار و استفاده از محضر پیشکسوتی از خانواده بزرگ و محجوب و گاهی مظلوم کتابداری را در قاب تلویزیون داشتیم. پیشکسوتی که در این برنامه با عنوان مادر کتابداری ایران از ایشان نام‌برده شد و با کلام شیرین و همه‌فهم خود بار دیگر به اعتبار این رشته و اهالی‌اش  افزود کسی نبود جز استاد نوش‌آفرین انصاری. خلاصۀ گفتگوی ایشان را در ادامه خواهیم خواند.

مجری این برنامه گفتگوی خود را با اشاره به بیوگرافی مختصری از ایشان و اشاره به اینکه استاد در سال 1318 در هندوستان به دنیا آمدند و پرسش از علت زندگی ایشان در این کشور، همچنین ادامه تحصیل ایشان در سوئیس و کانادا آغاز کرد. در ادامه به این اشاره شد که استاد کتابداری را تا مرحلۀ دکترا و دفاع از پایان‌نامه ادامه دادند که به دلایلی ناتمام ماند و هم‌اکنون ایشان دبیر شورای کتاب کودک هستند. ادامه گفتگو را به‌صورت پرسش (که از سوی مجری برنامه طرح شدند) و پاسخ طرح می‌کنم:

آیا کتابدار فردی است اهل معرفت یا مهارت یا هردو؟

استاد انصاری: هر دو را باید داشته باشد و اگر هرکدام را در تعادل باهم نگه ندارد متضرر خواهد شد. چون در معرفت اخلاق هست و اخلاق هم برای هدایت مهارت بسیار مهم است.

کسانی هستند که کتابخانۀ شخصی دارند کتابدار نبوده‌اند و کتابداری نمی‌دانند اما یک‌عمر کتابداری کرده‌اند و کسانی هستند که کتابدارند اما حتی به‌اندازه چند کتاب هم از کتابخانه خودشان نمی‌دانند حد اعتدال و میانه کجاست؟

استاد انصاری: اگر کتابدار عاشق کارش باشد کتابداری درجه‌یک خواهد بود و اگر آن شخص کتاب دوست غیر کتابدار هم عاشقانه به کارش بپردازد کتابداری تجربی خواهد بود، اما چه بسیار افرادی که شاهد بودم کتاب‌های زیادی اندوخته‌اند اما نحوۀ تنظیم و طبقه‌بندی و در اختیار گذاشتن این اندوخته را به جامعه به نحو مناسب، نمی‌دانستند. دانش کتابداری اطلاعات بسیار دقیقی می‌دهد که کتاب دوستان بدان مسلط نمی‌شوند مگر اینکه با کتابداران تعامل و مشورت کنند و در ایران هم کم نیستند افراد کتاب دوستی که با کمک کتابداران حرفه‌ای کتابخانه‌های بزرگ برپا کردند.

پس پی بردیم که کتابداری یک دانش است اگرچه بسیاری افراد همچون من از اهمیت، ارزش و کارکرد آن غافل‌اند، اقرار می‌کنم که از روزگار دانش‌آموزی تصور من این بود که کتابدار کسی است که موفق به رفتن به رشتۀ مطلوبی نشده و درنهایت به کتابداری روی آورده و بعدها تبدیل به کارمندی نه‌چندان فعال‌شده، نگرانی من از این است که چرا سه ضلع مثلث کتاب، کتابدار و مردم علاقه‌مند به مطالعه به هم نمی‌رسند؟

استاد: این مسئله در همه جای جهان اتفاق می‌افتد و باید دید به کتابدار در کتابخانه چه موقعیت، امکانات و ارزش و چه میزان آزادی عمل در برقراری ارتباط با مخاطبان داده می‌شود و برای خلاقیت چه میزان ارزش قائلیم؟ بنیان کتابداری بحث ارتباط است. در ادامه استاد برای آنچه گفته‌اند بخش مرجع را به‌عنوان نمونه مثال زدند و کارکردهای آن را به زبانی ساده توضیح دادند.

پس‌ازآن مجری اذعان کرد که دیدش نسبت به کتابداری اصلاح‌شده و تصورش (به نمایندگی از برخی افراد در جامعه هم که چنین پنداشت هایی دارند) در اینکه کتابخانه را انبار و یا بایگانی از کتب می‌دانسته تغییر کرده است و اینک کتابخانه را طبق تعریف استاد مجموعه‌ای پویا و مبتنی بر نیازهای جامعه تلقی می‌کند!

آیا کتابخانه‌ای پویا با این مشخصه‌های مطلوب وجود دارد؟

استاد انصاری: بله مثلاً کتابخانه ملی، کتابخانه عمومی حسینه ارشاد که میز مرجع بسیار خوبی دارند و یا کتابخانه تحقیقاتی خاص ادبیات کودکان در شورای کتاب کودک نمونه‌هایی ازاین‌دست هستند. ایشان در ادامه اشاره کردند که برای خواندن باید پرسش ایجاد شود و نشانی کتاب را یک کتابخانه با مجموعۀ خوب و کتابدار می‌دهند.

در ادامه مجری خطاب به استاد اشاره کرد که از کلام شما دانستم کتابداری یک مهارت اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان در جامعه کتاب و کتاب‌خوانی داشت و کتابدار نداشت و کتابدار یعنی کتاب‌شناس، کتاب‌خوان و کتاب دان.

سپس استاد انصاری به مسئله مطالعه در جامعه و اینکه افراد اغلب کتاب‌های درسی را مطالعه می‌کنند و مطالعات آن‌ها در سایر حوزه‌ها کم است، همچنین اینکه در نظام آموزش‌وپرورش ما کتاب بیشتر به حیطۀ کتاب‌های درسی محدود می‌شوند لزوم آشنایی کودکان با ادبیات مخصوصشان از همان سنین پایین اشاره شد که یکی از راههای ترویج مطالعه است. به‌علاوه ایشان ذکر کردند که فرهنگ‌ها و دانشنامه‌های خاص کودکان به فرهنگ مطالعه و پاس داشت زبان فارسی کمک شایانی می‌کنند و اینکه جامعه‌ای کتاب‌خوان می‌شود که در روند کتاب‌خوانی افراد آن گسست وجود نداشته باشد یعنی فرد از زمان مهدکودک تا زمان بزرگ‌سالی کتابخانه‌هایی با محتوای متناسب با سنش داشته باشد.

در ادامه استاد انصاری فرهنگنامه کودک و نوجوان (از شورای کتاب کودک)، اثر ده‌جلدی تاریخ ادبیات کودکان و... را معرفی و به خانم توران میرهادی نیز به‌عنوان پایه‌گذار شورای کتاب کودک  اشاره نمودند.

علاج درد سطح پایین مطالعه در جامعۀ ما چیست؟

استاد انصاری: توقع از دولت برای داشتن کتابخانه‌های خوب و توقع از سایر نهادها به یک‌طرف و نقش مهمی که مادران در بنیان نهادن عادت به مطالعه دارند در سویی دیگر است و به خانه کتابدار و شورای کتاب اشاره کردند که می‌تواند در این امر مادران را یاری کرده و مطالعه به هدف لذت را ترویج دهد و طرح‌های مختلف آن را معرفی کردند و احترام جهان به آثار ارزشمند ادبیات کودکان ایران و نویسندگان آن را یادآور شدند.

با آرزوی سلامتی برای استاد نوش‌آفرین انصاری و همۀ اساتید دلسوز

 

  • هدی هماوندی

شاید خیلی از ما نام کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی را شنیده‌ایم، اما آیا ایشان را به‌عنوان کتابداری بسیار شایسته و خدوم نیز می‌شناسیم؟ و آیا می‌دانیم مجموعه تحت نام ایشان در طول سالیان و با چه مرارت‌هایی جمع‌آوری‌شده؟ بسیاری از ما دانشجویان ازجمله خود بنده در طول دوره آموزشی کمتر نامی از ایشان شنیده‌ایم و با جزئیات و نحوه‌ی جمع‌آوری کتب توسط ایشان آشنا شده‌ایم. آشنایی باثبات قدم ایشان در امر جمع‌آوری و حراست از کتب و فداکاری ایشان در این راه مثال‌زدنی است و می‌تواند به‌عنوان الگویی برای ما کتابداران باشد تا خود را محدود و محصور به تئوری‌ها و مسابقات تولید مقالات به‌جای تولید علم در عمل نکنیم و به کسانی که در پی آموختن و استفاده از گنجینه‌های دانش به کتابخانه می‌آیند بیشتر ارج نهیم.

آیت‌الله مرعشی نجفی، دانشمند، مرجع و فقیه بزرگ و بانی یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام در سال 1315 هجری قمری در نجف اشرف چشم به جان گشود.

بیش از 68 سال تدریس در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف و بنیان نهادن تعداد زیادی از مساجد، مدارس علمیه و حسینیه و کتابخانه‌ها و مراکز درمانی رفاهی در شهرهای مختلف و چاپ و نشر صدها اثر ارزنده از دانشمندان متقدم اسلامی، و نیز تألیف و تصنیف بیش از یک‌صد کتاب و رساله علمی در فنون مختلف نیز از خدمات آن عالم بزرگوار است.

علاقه فراوان آن مرحوم به مطالعه و جمع‌آوری آثار گذشتگان به‌منظور ایجاد یک مرکز بزرگ فرهنگی اسلامی و حفظ و حراست ذخایر و منابع و پیشگیری از تاراج آن‌ها و نیز اشاعه آن‌ها از طریق ارتباط با سایر مراکز علمی جهان به‌خصوص کتابخانه‌های بزرگ ایشان را بر آن داشت تا به‌تدریج بنیاد کتابخانه عظیمی را پی‌ریزی نماید.

نکته بسیار قابل‌تأمل: مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی جهت گردآوری و تهیه منابع کتابخانه متحمل مشقات و زحمات فراوان گردید. او از محل دریافت درآمد حاصل از نماز و روزه استیجاری اغلب کتاب‌ها را خریداری کرد و در مدتی که در نجف اشراف به سر می‌برد، برای تهیه منابع و کتب در یک کارگاه برنج‌کوبی شب‌ها به کار اشتغال داشت تا دریافتی خود را صرف خرید کتاب نماید...

آیت‌الله مرعشی نجفی نخست فهرستی از کتاب‌های چاپی و خطی که به نظرش ارزشمند بود، تهیه و به‌تدریج آن‌ها را فراهم کرد و در سال 1302شمسی به منزل شخصی خود در ایران آورد و به کار گردآوری کتب ادامه داد و بخشی از منابع را و نسخ خطی نفیس را به کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س) و مدرسه فیضیه قم، آستان شاه‌چراغ، آستان حضرت عبدالعظیم و سایر کتابخانه‌ها اهدا کرد.

در سال 1344 شمسی مدرسه‌ای علمیه در قم با کتابخانه‌ای کوچک تأسیس کردند و توسعه دادند تا اینکه چند سال بعد در زمینی به مساحت 1000 متر کتابخانه‌ای ایجاد و مجموعه 16000 جلدی تحت عنوان کتابخانه عمومی آیت‌الله مرعشی ایجاد شد.

در سال 1367 به دلیل کمبود فضای کتابخانه دولت موظف به گسترش آن شد. سپس در سال 1369 حسب‌الامر امام خمینی عملیات ساخت بنای جدید کتابخانه در کنار ساختمان قبلی آغاز شد و در سال 1373 به اتمام رسید.

بودجه این کتابخانه توسط آیت‌الله مرعشی نجفی و کمک‌های مردمی تأمین می‌شد تا اینکه در سال 1367 این کتابخانه در فهرست نهادهای رسمی عمومی غیردولتی ثبت و دولت موظف به تأمین بودجه آن شد.

این کتابخانه هم‌اکنون مشمول قانون واسپاری است و به‌عنوان سومین کتابخانه بزرگ جهان اسلام، دربرگیرنده بیش از دویست و پنجاه‌هزار مجلد چاپی و بیست‌وپنج هزار مجلد کتاب خطی نفیس منحصربه‌فرد از دانشمندانی چون شیخ طوسی، محقق حلی، علامه حلی، ملاصدرا، میرداماد، مجلسی و...است. علاوه بر این دارای حدود سه هزار حلقه میکروفیلم از کتاب‌های خطی موجود در کتابخانه‌های خارج از ایران و بسیاری منابع نفیس دیگر است.

آیت‌الله مرعشی نجفی در سال 1369 شمسی رحلت کردند و مطابق وصیت خود که فرمود: مرا در کتابخانه عمومی زیر پای محققان علوم آل محمد (ص) دفن کنید. در راهروی ورودی کتابخانه دفن گردید. هم‌اینک ریاست کتابخانه مذکور بر عهده پسر ایشان سید محمود مرعشی نجفی بوده است و بر اساس وصیت ایشان تولیت کتابخانه برای همیشه در خاندان ایشان باقی خواهد ماند.


منبع: مشاهیر در کتابداری و اطلاع رسانی، تالیف: دکتر زهرا موسوی زاده

  • هدی هماوندی